وال پست دیوار هبلکس چیست

وال پست دیوار هبلکس یک نوع بتن است که مقاومت و تحمل وزن بسیار بالایی دارد که مورد استفاده در دیوار های ساخته شده از بلوک هبلکس قرار می‌گیرد و به آنها استحکام و ایمنی بیشتری می‌ بخشد. نصب وال‌ پست در مرحله دیوار چینی، قبل از قرار دادن مصالح روی یکدیگر، صورت می‌گیرد. این فرایند برای دیوار های هبلکس نیز استفاده می‌شود و باعث می‌شود دیوار یکپارچه شده و اتصال عناصر سازنده (تیرها و ستون‌ها) به درستی انجام شود تا سازه در برابر زلزله مقاوم باشد. تفاوتی اساسی بین وال‌ پست دیوار هبلکس و دیوار های آجری یا بلوک سیمانی وجود ندارد، با این حال، تفاوت در اتصالات غیر از وال‌ پست وجود دارد. در دیوار های هبلکس می‌ توان از بست‌ های ارتجاعی یا انعطاف‌ پذیر برای اتصال بلوک‌ ها به ستون استفاده کرد. استفاده از قطعه بست رادیکالی به عنوان نگهدارنده دیوارهای هبلکس، جایگزین مناسبی برای نبشی کشی کنار ستون می‌باشد و قابل استفاده در هشت گیرا نیز می‌باشد.

مطالب مهم

وال پست دیوار هبلکس

بست رادیکالی (بست ارتجاعی)

بست رادیکالی (بست ارتجاعی)

عرض : 25  میلیمتر

طول : 25  میلیمتر

طول اتصال به اجزای سازه ای و غیرسازه ای : 25  میلیمتر

طول درگیری با دیوار : 135  میلیمتر

جنس : ورق فولادی گالوانیزه

مشخصات وال پست دیوار هبلکس

وال‌ پست دیوار هبلکس نوعی وال پست می باشد که می‌تواند از ورود نیروهای ناشی از زلزله به اجزای سازه جلوگیری کند. با استفاده از وال‌پست، ایجاد طبقات نرم در بخش میان قاب‌ها و ایجاد تغییرات ارتفاع در قسمت بازشوها و طبقات ممکن است. این وال‌پست به صورت مخصوص برای دیوارهای هبلکس طراحی شده است و این امکان را فراهم می‌کند که نیروهای ناشی از زلزله به هر یک از اجزای سازه نفوذ نکند.

مزایای وال پست دیوار هبلکس

مزایای وال پست دیوار هبلکس

• وزن کم

یکی از مزیت‌ های وال پست دیوار هبلکس وزن کم بلوک هبلکس می‌باشد. سبکی بلوک‌ های هبلکس منجر به کاهش وزن سازه نهایی می‌شود. از طرفی استفاده از سایز‌های بلوک هبلکس در صنعت ساختمان باعث کاهش ۳۰ درصدی فولاد مصرفی می‌شود. این بدان معناست که ساختمان تولید شده وزن سبکی خواهد داشت، زیرا وزن فولاد مصرفی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. 

• تحمل وزن و فشار بالا

وال پست دیوار هبلکس با وجود وزن کم، مقاومت بالایی دارد و قادر به تحمل وزن سایر مصالح ساختمانی سنگین است. از این رو تحمل وزن و فشار بالا توسط دیوار چینی با بلوک هبلکس قابل تقدیر است. دیوار‌های خارجی، داخلی و محیطی ساخته شده با ابعاد بلوک هبلکس می‌توانند مصالح ساختمانی سنگین به کار رفته در سقف را تحمل کنند. 

  • صرفه‌ جویی در انرژی:

وال پست دیوار هبلکس یکی از مواد مناسب برای صرفه‌جویی در انرژی هستند و به مصرف کمتری از وسایل گرما زا نیاز دارند.

  • سازگاری با محیط زیست:

هبلکس قابلیت بازیافت دارد و به همین دلیل سازگار با محیط زیست است.

  • هندلینگ و نصب آسان:

به دلیل سبک وزن بودن هبلکس، نصب و حمل‌ونقل آن بسیار آسان است.

• ایمن در برابر زلزله و زلزله

یکی از مزایای وال پست دیوار هبلکس وزن نهایی سازه است که فوق‌ العاده سبک است. طبق آیین‌ نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران، هر چه وزن ساختمان بیشتر باشد، میزان خسارت ناشی از زلزله و زلزله بیشتر و شدیدتر است. بنابراین هر چه وزن ساختمان کمتر باشد سازه در برابر زلزله ایمن‌تر خواهد بود. در هنگام زلزله میزان آسیب به سازه‌هایی که با کاشی‌های دیواری هبلکس ساخته می‌شوند بسیار کمتر و محدودتر خواهد بود. 

• نصب آسان و راحت

دیوار چینی با وال پست دیوار هبلکس بسیار راحت و آسان است. استادکار به همراه کمک‌کننده، ابعاد بلوک هبلکس را طبق اصول روی هم چیده و به دیوار خارجی، داخلی یا محیطی شکل می‌دهد. بلوک‌هایی که روی هم قرار می‌گیرند فضای باز و خالی دارند، استادکار برای پرکردن این فضا از چسب بلوک هبلکس (مخلوط چسب پودری مخصوص بلوک هبلکس و آب) استفاده می‌کند. 

  • افزایش  عمر مفید ساختمان:

وال پست دیوار هبلکس باعث مقاوم تر شدن ساخامان میشود و این امر سبب افزایش طول عمر ساختمان خواهد شد.

  • سرعت اجرا:

دیوارهای هبلکس در مقایسه با بلوک‌های ساختمانی دیگر، سرعت بیشتری در اجرا دارند و به سازندگان اجازه می‌دهند تا با کمترین زمان، دیوارهای مناسبی را بسازند.

  • آسانی در بریدن و سوراخ کردن:

بریدن و سوراخ کردن دیوارهای هبلکس برای نصب خطوط برقی و لوله‌کشی آسان و راحت است.

• کاهش هزینه‌های پروژه

قبلاً اشاره کردیم که استفاده از وال پست دیوار هبلکس باعث کاهش ۳۰ درصدی مصرف فولاد سازه می‌شود. علاوه بر بالا بودن قیمت بلوک هبلکس، مصرف فولاد کاهش یافته و هزینه‌ها متعادل می‌شود. از طرفی بلوک هبلکس سطحی صاف و سفید دارد و نیازی به گچ و خاک نیست. دیگر لازم نیست صنعتگر سطح دیوار خارجی، داخلی یا محیطی را با گچ و خاک صاف کند. 

• عایق حرارتی

وال پست دیوار هبلکس مزایای مختلفی دارد که یکی از آن‌ها عایق بودن دیوار‌های اطراف، خارجی و داخلی در برابر حرارت است. تبادل هوا در فضای مجهز به دیوار‌های بتنی تقریباً صفر است. 

بنابراین در فصل سرما هوای گرم از ساختمان خارج نمی‌شود و هوای سرد وارد ساختمان نمی‌شود و بالعکس. یعنی در فصل گرما هوای سرد از داخل ساختمان خارج نمی‌شود و هوای گرم از بیرون وارد ساختمان نمی‌شود. 

• عایق صدا

بارزترین ویژگی دیوار چینی با وال پست دیوار هبلکس، حفظ آرامش درونی ساختمان است. همانطور که بلوک هبلکس عایق حرارت است و در برابر تغییرات دمای هوا تغییر نمی‌کند، در برابر صدا نیز ایمن است. بنابراین صدا از دیوار چینی با بلوک‌های هبلکس خارج نمی‌شود و صدایی به داخل ساختمان نفوذ نمی‌کند. بلوک هبلکس برای حفظ آرامش فضای داخلی استفاده می‌شود. 

برای استعلام قیمت تماس بگیرید

Previous slide
Next slide

ثبت درخواست

در اولین فرصت با شما تماس میگیریم

معایب وال پست دیوار هبلکس چیست؟ 

هر کدام از تکنیک‌های دیوار چینی علاوه بر داشتن مزایا، دارای معایبی نیز هستند. وال پست دیوار هبلکس هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه مقاله قصد داریم تا مهم‌ترین معایب وال پست دیوار هبلکس را به شما عزیزان توضیح دهیم. 

• مقاومت در برابر فشار پایین

یکی از بزرگترین ایرادات وال پست دیوار هبلکس عدم مقاومت در برابر فشار است. در واقع به دلیل استحکام و مقاومت کم این مصالح ساختمانی، سازه‌ها در برابر فشار جانبی مقاوم نیستند. و عیب آن این است که وال پست دیوار هبلکس در دیوار‌ های باربر قابل استفاده نیست و محدود به دیوار‌های غیر باربر است. 

لازم است بدانید که اگر می‌خواهید از وال پست دیوار هبلکس در دیوار‌ های باربر استفاده کنید باید ضخامت دیوار را افزایش دهید که این امر علاوه بر هزینه زیاد باعث کاهش فضا نیز می‌شود، استفاده از بلوک هبلکس مناسب نیست. 

• هزینه بالا

یکی از دلایلی که باعث افزایش قیمت وال پست دیوار هبلکس شده استفاده از ماده‌ ای به نام سیلیس است که ماده اصلی ساخت این بلوک ساختمانی است. همانطور که در بالا ذکر شد، بلوک‌ های هبلکس از ماسه سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم و آب است. استخراج این عنصر یا همان سیلیس و همچنین فرآیندی که برای استفاده در بلوک هبلکس طی می‌کند، زمان بر و پرهزینه است و همین موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید این بلوک شده است. 

• مدت زمان طولانی

ساخت وال پست دیوار هبلکس برای اینکه بتوانید شکل نهایی را به دست‌آورید، فرآیندی بسیار زمان بر است که نیاز به هزینه و نیروی زیادی دارد. لازم به ذکر است که بلوک‌های هبلکس مزایای زیادی دارند که باعث می‌شود از معایب آن چشم پوشی کنند. 

وال پست دیوار هبلکس در کدام قسمت‌های ساختمان و سازه‌های ساخته شده استفاده می‌شود؟ 

ابعاد بلوک هبلکس تولید شده در ایران مشخص است و دارای طول ۶۰ سانتی‌متر و عرض ۲۵ سانتی‌متر می‌باشد. ضخامت بلوک‌های هبلکس تولیدی کشور از ۷. ۵ سانتی‌متر تا ۵۰ سانتی‌متر متغیر است. اندازه بلوک هبلکس تولید شده بر اساس ضخامت آن تعیین می‌شود. 

قبلاً اشاره کردیم که بلوک هبلکس برای دیوار‌های چینی داخلی، خارجی و محیطی استفاده می‌شود. از بلوک هبلکس فقط در ساخت دیوار‌های باربر استفاده نمی‌شود و دلیل آن پایین بودن مقاومت فشاری بلوک‌های بتنی هبلکس است. عمدتاً دیوار چینی با بلوک هبلکس برای دیوار‌های میانی مناسب بوده و در این زمینه کاربرد فراوانی دارد. 

اصولاً دیوار چینی با بلوک هبلکس برای دیوار‌های اصلی مناسب نیست. زیرا دیوار‌های اصلی برای ساپورت هستند. اگر استادکار از ابعاد بلوک هبلکس برای چیدمان دیوار‌های اصلی استفاده می‌کند، باید ستون‌های کمکی را نیز طراحی و در سازه اجرا کند. 

از طرفی دیوار‌های خارجی نیازی به تحمل بار‌های سنگین ندارند و‌ایده‌آل هستند. بنابراین، استفاده از بلوک‌های هبلکس برای ساخت دیوار‌های خارجی آسان است. دیوار‌های خارجی و داخلی را بیشتر با بلوک سیمانی می‌سازند و دیوار‌های اصلی با این موفقیت فاصله زیادی دارند. 

نبشی کشی دیوار هبلکس چیست؟

یکی از وظایف مهم در ساختمان سازی و احداث بنا با بلوک هبلکس، نبشی کشی دیوار هبلکس است. نبشی ها اجزایی هستند که از فرسایش و تخریب دیوارهای ساخته شده با بلوک AAC جلوگیری می‌کنند. آنها بلوک های هبلکسی را به سازه اصلی ساختمان وصل می کنند و در زمان زلزله از ریزش آنها جلوگیری می کنند. در زمان خرید بلوک هبلکس، بهترین کیفیت را باید انتخاب کرد، اما نبشی ها نیز می توانند تاثیر خود را داشته باشند.

انجام نبشی کشی دیوار هبلکس باید بر اساس اصول و مقررات ساختمان سازی انجام شود. زیرا نبشی کشی بلوک سبک یکی از کارهای مهم در ساختمان با دیوار هبلکس است. نبشی ها از یک سمت به سازه متصل می شوند و از طرف دیگر به دیوارهای خارجی متصل می شوند و این باعث می شود که ساختمان در برابر نیروهای وارد آمده به آن محافظت شود. جهت جلوگیری از کپی شدن، محتوای متن را تغییر دهید و مجدداً ارسال کنید.

قیمت وال پست دیوار هبلکس به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت وال پست دیوار هبلکس و یا اتصالات در دیوار هبلکس به عواملی مانند طول، ارتفاع، ضخامت دیوار و کاربری ساختمان بستگی دارد. دستمزد و هزینه نصب وال پست در مقایسه با سایر هزینه ها در ساخت سازه، مقدار قابل توجهی نیست و هزینه زیادی را به شما تحمیل نمی‌کند. قیمت و هزینه اجرای وال پست دیوار هبلکس هم به صورت تکی و هم مترمربعی و هم به صورت کیلویی محاسبه می‌شود. با توجه به فرایند اجرای وال پست، هزینه‌ی آن مقرون به صرفه است. لطفا پیش از خرید بلوک هبلکس برای اجرای دیوار هبلکس، به خرید این تجهیزات نیز توجه داشته باشید.

سخن پایانی 

بلوک هبلکس یکی از مصالح جدید در ساخت و ساز ساختمان است که توجه بسیاری از معماران را به خود جلب کرده است. بلوک هبلکس نوعی بتن هوادهی اتوکلاو شده است. این بلوک از ترکیب ماسه سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم و همچنین آب با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۲ اتمسفر به دست می‌آید. بلوک هبلکس به دلیل مزایای فراوانی که دارد توانسته محبوبیت زیادی در بین سازندگان پیدا کند. از این بلوک در دیوار چینی استفاده می‌ شود که به آن وال پست دیوار هبلکس می‌گویند. 

امروز: اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳ ۱:۵۷ ب٫ظ

5/5 - (1 امتیاز)