preloader

وبلاگ

خانه » مقالات » وال پست در اسکلت بتنی

وال پست در اسکلت بتنی

وال پست در اسکلت بتنی

مطالب مهم

وال پست در اسکلت بتنی چیست

وال پست در اسکلت بتنی یک عنصر سازه‌ ای است که برای انتقال بار و فشار بین طبقات و همچنین تثبیت و تحمل نیروهای جانبی در ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود. وال پست‌ ها برای افزایش استحکام و سختی ساختمان و همچنین جلوگیری از شکست و خرابی به کار می‌ روند. آن‌ ها به صورت عمودی در ساختمان‌ها قرار می‌گیرند و از بتن مسلح یا فولاد ساخته می‌شوند. وال پست‌ ها می‌ توانند در داخل ساختمان (در دیوارها یا ستون‌ها) یا بیرون از ساختمان (در فضای باز) نصب شوند.

وال پست‌ ها تحت تاثیر بار و نیروهای مختلف قرار می‌گیرند و باید به گونه‌ ای طراحی شوند که توانایی تحمل این نیرو ها را داشته باشند. برای این منظور، اهمیت دارد که به مقررات ساختمانی و استاندارد های مربوط به استفاده از وال پست‌ در اسکلت بتنی توجه ویژه‌ ای شود تا ساختمان با ایمنی و استحکام لازم ساخته شود.

احداث یک ساختمان مراحل و روش های متنوعی دارد. عملیات سفت کاری در ساختمان از جمله مراحل کلیدی در ساختمان سازی بشمار می رود. سفت کاری در صنعت ساختمان شامل خاکبرداری و ایجاد پی ساختمان، اجرای وال پست، اجرای اسکلت بتنی، چیدمان دیوار و … می باشد. اجرای وال پست در ساختمان ها در زمره کارهای اساسی و مهم و باید توجه ویژه ای به آن داشت. اجرای وال پست فرقی نمی کند سازه فلزی باشد یا بتنی در هر حال اجرای وال پست ضروری است. در این مقاله به اجرای وال پست در سازه های بتنی می پردازیم.

کاربرد وال پست در اسکلت بتنی

کاربرد وال پست‌ در اسکلت بتنی

وال پست یک عنصر غیر سازه‌ ای عمودی یا افقی است که شبیه به ستون یا تیر است، اما وظیفه‌ ای متفاوت دارد. استفاده از وال پست در ساختمان‌ ها به منظور اتصال دیوارها به ستون‌ها، تیرها یا دال‌های بتنی و ایمن سازی آنها استفاده می‌شود. وال پست‌ در اسکلت بتنی برای افزایش استحکام و سختی ساختمان و همچنین تثبیت و تحمل نیروهای جانبی استفاده می‌شوند. آن‌ها به عنوان عناصر سازه‌ ای برای انتقال بار و فشار بین طبقات و همچنین برای جلوگیری از شکست و خرابی در ساختمان‌ ها نصب می‌شوند. وال پست‌ ها به صورت عمودی در ساختمان‌ ها قرار می‌گیرند و از بتن مسلح یا فولاد ساخته می‌شوند. آن‌ها می‌توانند در داخل ساختمان (در دیوارها یا ستون‌ها) یا بیرون از ساختمان (در فضای باز) نصب شوند.

کاربردهای وال پست‌ ها عبارتند از:
1. انتقال بار: وال پست‌ ها برای انتقال بار ساختمان از طبقه به طبقه و از بالا به پایین استفاده می‌شوند.
2. تثبیت ساختمان: آن‌ها به منظور ایجاد استحکام و سختی در ساختمان‌ ها استفاده می‌شوند و به ایجاد سازه‌ ای پایدار کمک می‌کنند.
3. مقاومت در برابر نیرو های جانبی: وال پست‌ ها برای تحمل نیروهای جانبی مانند نیروهای زلزله، باد و فشارهای جانبی استفاده می‌شوند.

بنابراین، وال پست‌ ها یک عنصر حیاتی در ساختمان‌ های اسکلت بتنی هستند و به ایجاد ساختمان‌ های ایمن، محکم و پایدار کمک می‌کنند.

مطالب کلی در مورد وال پست

اصطلاحا وال پست به المانی گفتی می شود برای مقاوم سازی و تحکیم اجزای غیر سازه ای مانند دیوار ها استفاده می شود. به کار بردن Wallpost در ساختمان ها باعث می شود که دیوار ها در سختی قاب مشارکت نکنند همین امر باعث سالم ماندن دیوار ها در مواقع بحران می شود. Wallpost به صورت عمودی یا افقی بین دیوار و سازه اصلی بعنوان نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد و این دو جز را به یکدیگر متصل می کند.

انواع وال پست و نحوه اجرا در اسکلت بتنی

اجرا وال پست در اسکلت بتنی

وال پست ها به دو ضورت افقی و یا عمودی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده همزمان از وال پست افقی و وال پست عمودی با یکدیگر را وال پست ترکیبی می گویند. وقتی طول دیوار از 4 متر و ارتفاع دیوار از 3.5 متر بیشتر شود از وال پست عمودی و وال پست افقی استفاده می شود. وال پست ها از نظر ساختار محصولات به دو روش وال پست با نبشی و وال پست آماده تقسیم می شوند.

وال پست با نبشی روش قدیمی است که نام دیگر آن نبشی کشی است مقاطع استفاده شده برای استفاده این وال پست همان طور که از نامش پیداست نبشی با سایز بندی متنوع است.  این روش که از سال های قبل متداول و مرسوم بود معایبی از جمله وزن بالای آن استحکام کمتر و مشارکت دیوار با سازه اصلی را به همراه داشت.

امرزوه وال پست شکل و شمایلی متفاوت به خود گرفته است و تفاوت های نسبتا زیادی به روش وال پست با نبشی دارد. از جمله محصولات نسل جدید وال پست ها که نامش وال پست آماده است شامل : وال پست منقطع، ناودانی منقطع، ناودانی سراسری(وادار)، نبشی منقطع گالوانیزه، میلگرد بستر، گیره میلگرد بستر، قلاب میلگرد بستر و … می باشد.

وال پست های جدید از سرعت بالاتر وزن پایین تر و همچنین بازدهی بالاتر برخوردار است و به معنای واقعی در مواقع بحران برای ساختمان ارزش افزوده ایجاد می کند. اتصال وال پست ها در ساختمان هایی که اسکلت فلزی هستند به وسیله جوش کاری  یا پیچ یا پرچ به فلز انجام می پذیرد. و بعد از اتمام کار وال پست دیوار چینی شروع می شود. اما اجرای وال پست در ساختمان های بتنی به گونه ای متفاوت انجام می شود.

امکان جوش کاری در ساختمان های بتنی وجود ندارد و از این نظر محدودیت هایی برای اجرا وجود دارد. اتصال وال پست در سازه های بتنی به وسیله رول بولت (انکر بولت)، پیچ رول پلاک یا میخ می باشد. در سازه های بتنی اتصال وال پست با سازه با پلیت (صفحه) صورت می پذیرد و در ادامه وال پست به پلیت متصل می شود. این در صورتی است که در سازه های فلزی وال پست ها در بعضی موارد به خود سازه اصلی به وسیله جوش کاری متصل می شود.

نکات مهم وال پست در اسکلت بتنی

  • ابعاد وال پست: ابعاد دقیق وال پست از جمله ارتفاع، عرض و ضخامت را باید در این قسمت مشخص کرد.
  • مصالح وال پست: نوع مصالح استفاده شده در ساخت وال پست باید توضیح داده شود، مانند بتن مسلح، بلوک بتنی یا ورق آهن.
  • 4. اتصال وال پست به سازه: نوع اتصال وال پست به سازه بتنی می تواند شامل اتصال صفحه ای یا اتصالی بر اساس تیرهای فولادی باشد.
  • مکان اجرای وال پست: مشخص کردن موقعیت دقیق وا لپست در سازه برای استفاده در نقشه های اجرایی و نقشه های معماری ضروری است.
  • فواصل بین وال پست ها قوانین و نکات ایمنی در مورد نحوه اجرا وال پست در اسکلت بتنی  باید رعایت شود. (آیین نامه 2800 پیوست ششم)
  • اتصال وال پست در سازه های بتنی به وسیله رول بولت (انکر بولت)، پیچ رول پلاک یا میخ می باشد.
  • اتصال وال پست به سازه بتنی با پلیت (صفحه) صورت می پذیرد و در ادامه وال پست به پلیت متصل می شود.
  • اتصال وال پست منقطع (ناودانی منقطع) به بتن به وسیله پیچ رول پلاک، پیچ بولتکس و میخ صورت می پذیرد.
  • اتصال وال پست سراسری (ناودانی سراسری) در قسمت پایین به پلیت (صفحه)، (اتصال صفحه به بتن به وسیله رول بولت) و قسمت بالایی اگر اتصال کشویی باشد به وسیله پیچ رول پلاک و برای اتصال تلسکوپی با رول بولت خواهد بود.

پیچ رول پلاک رول بولت پلیت

 

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟
لوگو ای اس پی کالا

شركت مهندسي آرشام صنعت پاسارگاد برندي پيشرو در عرضه ي محصولاتي نظير سيستم هاي ساپورت تأسيسات،عايق هاي حرارتي،عايق هاي برودتي (آلاستومري)، عايق صوتي و…مي باشد. اين شركت با هدف رفع بخشي از نياز هاي صنعت ساختمان در سال 1400 تأسيس شد.

راه های ارتباطی

تمامی حقوق این سایت متعلق به aspkala می باشد | ساخته شده توسط clickhub.ir