preloader

وبلاگ

خانه » مقالات » همه چیز در مورد میلگرد بستر

همه چیز در مورد میلگرد بستر

همه چیز در مورد میلگرد بستر

مطالب مهم

میلگرد بستر چیست؟ برای مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان در برابر نیروهای زلزله یا لرزش های دینامیکی از روش های متنوعی استفاده می شود. که یکی از این روش ها استفاده از میلگرد بستر است. در این مطلب می خواهیم در مورد میلگرد بستر، جنس و انواع آن ویژگی ها و کاربردهای میلگرد بستر صحبت کنیم.

میلگرد بستر دارای آج روی سطح خود هستند تا درگیری بهتری با ملات رج دیوار چینی ما داشته داشته باشد. با توجه به این موضوع که جنس مفتول میلگرد بستر از فولاد است و در طول زمان دچار زنگ ضدگی می شود، میلگرد بستر را با پوشش روی اندود می کنند. ویژگی پوشش روی باعث عمر بیشتر میلگرد بستر در برابر فرسایش و زنگ ضدگی می شود.

جنس میلگرد بستر

با توجه به آئین نامه ها و نکاتی که مطرح می شود جنس مفتول میلگرد بستر از فولاد ضد زنگ می باشد. طبق مبحث هشتم میلگرد بستر کاملا باید در ملات ماسه و سیمان مدفون شود. ضخامت پوشش داده شده توسط ملات ماسه و سیمان باید حداقل 16 میلیمتر در نظر گرفته شود. در صورتی که در معرض هوای آزاد باشد و اگر شرایطی باشد که ملات ماسه و سیمان در معرض هوای آزاد نباشد این ضخامت می تواند به 13 میلیمتر کاهش پیدا کند. با توجه به رطوبت در فضای پیرامونی دیوار ها و تیغه های داخلی باید میلگرد بستر پوشش اپوکسی یا گالوانیزه برای جلوگیری از زنگ ضدگی باشد.

مشاهده محصول مورد نظر: میلگرد بستر خرپایی اجدار گالوانیزه

جنس میلگرد بستر

انواع میلگرد بستر از نظر شکل هندسی

میلگرد بستر دو مفتول به صورت موازی است که در میلگرد بستر خرپایی مفتول سوم به صورت 45 درجه زیگزاگی به دو مفتول با جوش مقاومتی متصل می شود. نوع دیگر میلگرد بستر دو مفتول به صورت موازی است که در میلگرد بستر نردبانی مفتول سوم به صورت 90 درجه به دو مفتول با جوش مقاومتی متصل می شود. عرض میلگرد های بستر به ترتیب برای دیوار های عرض 10و15و20 سانتی متر 5.5سانتی متر، 11سانتی متر و 15 سانتی متر می باشد. فواصل قله تا قله در میلگرد بستر خرپایی و فواصل دو مفتول عمودی در میلگرد بستر نردبانی باید 400 میلیمتر باشد.

میلگرد بستر از نظر شکل هندسی

انواع میلگرد بستر

انواع میلگرد بستر از نظر شکل هندسی

انواع میلگرد بستر از نظر شکل هندسی

میلگرد بستر استاندارد طبق آیین نامه (مشخصات فنی میلگرد بستر با کیفیت)

  • حداقل قطر مفتول میلگرد بستر 4 میلیمتر و حداکثر قطر مفتول ها برابر نصف ضخامت ملات ماسه و سیمان (ملات بستر) می باشد.
  • از آنجایی که ضخامت ملات بستر نباید از 16 میلیمتر تجاوز کند، لذا حداکثر قطر ممکن برای مفتول میلگرد بستر 8 میلیمتر خواهد بود.

نکته: البته در اکثر موارد ضخامت ملات بستر 10 میلیمتر بوده و از مفتول هایی با قطر 4 الی 4.5 میلیمتر استفاده می شود.

نکته: در مورد بلوک های AAC با ملات بستر کمتر از 3 میلیمتر (نازک) مقطع مفتول های میلگرد بستر می تواند به صورت مستطیلی (کتابی) باشد. بدین ترتیب مفتول کاملا در ملات بستر نازک مدفون خواهد شد.

  • فولاد مصرفی در ساخت مفتول ها لازم است دارای حداقل تنش تسلیم 450 مکاپاسکال و حداکثر تنش نهایی 550 مگاپاسکال باشد.

نسبت تنش نهایی نسبت به تنش تسلیم نباید از 1.2 کمتر باشد در صورتی که تنش تسلیم از مقدار فئق کمتر باشد در صورت تایید مهندس محاسب، استفاده از آن بلا مانع خواهد بود.

  • به منظور جلوگیری از خردگی، لازم است میلگرد های بستر به گالوانیزه تولید شده و یا دارای پوشش اپوکسی باشند. درغیر این صورت میلگردهای بستر باید از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشند.
  • به منظور چسبندگی و درگیری بیشتر میان میلگرد بستر و ملات ماسه و سیمان لازم است مفتول های طولی میلگرد بستر دارای سطحی آجدار باشند. مفتول میانی که دو مفتول طولی را به یکدیگر متصل می کند، می تواند به صورت ساده و دارای سطحی صاف باشد.

اجرای میلگرد بستر در ساختمان 

میلگرد بستر دو مفتول موازی با هم است که مفتول های عرضی به شکل نردبانی و یا خرپایی با استفاده از جوش مقاومتی با آن متصل می شود و بیشتر به صورت افقی در دیوار ها (اجزای غیرسازه ای) استفاده می شود. اجرای میلگرد بستر گالوانیزه آجدار گالوانیزه در هنگام دیوار چینی و همزمان با آن صورت می پذیرد.

اجرای میلگرد بستر در ساختمان 

اجرای میلگرد بستر در ساختمان

محل قرارگیری میلگرد بستر

طبق آیین نامه محل قراری میلگرد بستر روی رج های دیوارچینی و به فاصله هر دو ردیف درمیان یا همان 40 الی 50 سانتی متر خواهد بود.

نکته: اگر طول دیوار ما از 3 متر بیشتر باشه هم پوشانی دو میلگرد بستر باید حداقل 25 سانتی متر و یا 75 برابر برابر سایز قطر میلگرد بستر اجرا شود.

در ابتدای ستون و انتهای آن طبق دستورالعمل آیین نامه 2800 پیوست ششم باید گیره و قلاب اجرا شود درسازه های بتنی گیره با دو عدد پیچ رول پلاک به ستون متصل شده و قلاب درون گیره قرار می گیرد گیره امکان رگلاژ در راستای عمودی برای قرارگیری قلاب روی رج دیوار را فراهم می سازد و در آخر میلگرد بستر داخل قلاب قرار داده می شود.

نکته: اتصال قلاب به میلگرد بستر باید به صورت کشویی و بدون بستن سیم و جوش و کارهای مشابه صورت بپذیرد.

نکته : اتصال گیره به ستون می تواند با تفنگ میخکوب پیچ رول پلاک و انکربولت نصب می شود. استفاده از تفنگ میخکوب به دلیل آسیب زدن به سازه و عدم رگلاژ وال پست مورد تایید نمی باشد.

نکته : استفاده از میلگرد بستر در رج آخر، اگر میلگرد بستر را در رج آخر استفاده کنیم دیگر نیازی به مهار دیوار در قسمت بالایی آن اتصال ناودانی طول بیست سانتی متری به تیر (پوتر) نخواهیم داشت.

سایز میلگرد بستر قطر مفتول و طول شاخه استاندارد عرض میلگرد بستر طبق آیین نامه

میلگرد بستر معمولا در شاخه های 3 متری و قطر مفتول 4میلیمتر طراحی و تولید می شود. اما بر حسب نیاز و درخواست مشتری این محصول با قطر مفتول 4 الی 8 میلیمتر هم طراحی و تولید می گردد. عرض میلگرد بستر در سایز های 5.5،11 و 15 سانتی متر می باشد وزن میلگرد بستر با توجه به عرض و طول آن متفاوت خواهد بود

  •  وزن میلگرد بستر عرض 5.5 سانتی متری حدودا 680 گرم
  • وزن میلگرد بستر عرض 11 سانتی متری 750 گرم
  • وزن میلگرد بستر عرض 15 سانتی متری برابر 820 گرم
  • وزن قرائت شده به ازای هر شاخه ی سه متر

سایز میلگرد بستر

مزایا و موارد استفاده 

  • کنترل عرض و فواصل ناشی از جمع شدگی و تغییر شکل های حرارتی
  • افزایش مقاومت و شکل پذیری خمش خارج از صفحه دیوار
  • افزایش مقاومت برشی داخل صفحه دیوار
  • افزایش انسجام دیوار در حین زلزله و جلوگیری از فروریزش خارج از صفحه
  • بهبود شکل پذیری دیوار
  • برقراری اتصال مکانیکی برای نمای بنایی (آجری یا سنگی)
  • عدم نیاز به استفاده از واحد های بنایی با هندسه ویژه
  • عدم نیاز به تزریق دوغاب
  • عدم نیاز در تغییر روند ساخت دیوار
  •  امکان تعبیه به صورت قائم در دیوار ها
  • اتصال دیوار های دو لایه به یکدیگر
  • تامین تسلیحات مورد نیاز اطراف بازشوها
  • طول وصله و طول مهاری کم به دلیل کوچک بودن قطر مفتول و ساختار شبکه ای میلگرد بستر
  •  امکان برقراری اتصال در دیوارهای متقاطع با استفاده از میلگرد بستر

 

لازم به توضیح است در دیوارهای با عملکرد دو طرفه ونیز دیوارهای دهانه افقی، میلگرد بستر مستقیما باعث بهبود مقاومت خمشی دیوار خواهد شد. در مورد دیوار های دهانه قائم اگرچه میلگرد بستر به شکل مستقیم در مقاومت خمشی تاثیری ندارد، لیکن به واسطه بهبود عملکرد داخل صفحه دیوار و کاهش ترک های احتمالی، به شکل غیر مستقیم منجر به بهبود عملکرد خارج از صفحه دیوارهای دهانه قائم نیز خواهند شد.لازم به یادآوری است رفتار خارج و داخل صفحه دیوار دارای اندرکنش بوده به طوری که آسیب دیدگی درون صفحه می تواند منجر به کاهش مقاومت خارج از صفحه شود و بالعکس.

معایب

میلگرد بستر به صورت کلی معایبی ندارد اما برای به کار بردن آن ما نیازمند محسبات دقیق مهندس سازه هستیم. و اگر طبق استاندارد تولید و اجرا نشود خسارت های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.همان طور گفتیم انتخاب سایز و مقدار میلگرد بستر نیازمند محاسبات دقیق دارد.

بنابراین بعد از انتخاب سایز و مقدار مورد نیاز میلگرد بستر اقدام به خرید مطمئن نمایید.

تنها ایرادی که می شود به میلگرد بستر گرفت اجرای تاسیسات در داخل دیوار می باشد راهکارهایی نیز وجود دارد

کاربرد فراوران میلگرد بستر در صنعت ساختمان 

اتصال مفتول میلگرد بستر به یکدیگر با جوش مقاومتی صورت می پذیرد. استفاده از میلگرد بستر یکی از روش های پرکاربرد برای مقاوم سازی دیوار های پیرامونی و دیوار های داخلی می باشد. به طور کلی دیوار ساختمان هایی که با سفال یا آجر ساخته می شوند از مقاومت کافی در برابر زلزله برخوردار نیستند بنابراین باید طوری ایمن سازی شوند که در مقابل انواع نیروها تحمل لازم را داشته باشد.

استفاده از میلگرد بستر یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار می باشد. میلگرد بستر خرپایی یا میلگرد بستر نردبانی در دیوارهایی از جمله سفالی دیوارهای غیرباربر و باربر میتوان مورد استفاده قرار داد. مهمترین عاملی که استفاده از میلگرد بستر در ساختمان سازی مورد توجه، محبوبیت و کاربرد زیاد مهندسان مشاوران پیمانکاران و کارفرمایان قرار داده است بازدهی خوب از نظر فنی و مقرون به صرفه بودن این روش نسبت به سایر روش های مقاوم سازی است.

تاریخچه استفاده

طراحی و تولید میلگرد بستر برای اولین بار در کشور آمریکا صورت پذیرفت. میلگرد بستر در سال 1809 میلادی ساخته شد. به دلیل کاربرد فراوان و محبوبیت زیاد به سرعت در اروپا و دیگر نقاط جهان رواج پیدا کرد. در ایران نیز در سال 1392 شمسی به طور رسمی در آیین نامه ها و ضابطه ها قرار گرفت

و از آن زمان به بعد مهندسان ایرانی به عنوان یک روش مقاوم سازی میلگرد بستر را مورد استفاده قرار دادند.

عملکرد وال پست در مقایسه با میلگرد بستر

در حقیقت عملکرد وال پست باعث درگیری دیوار با میانقاب یا اجزای سازه ای و در نهایت مقاومت دیوار می شود. وال پست در واقع نوعی نگهدارنده دیوار می باشد. وال پست در دو نوع افقی و عمودی می باشند که اجرای وال پست عمودی در دهانه هایی با طول بیشتر از 4 متر اجرا می شود.قسمت پایین وال پست (وادار) عمودی به وسیله پلیت با انکربولت به بتن متصل می شود و قسمت بالای وال پست عمودی در داخل براکت افقی (کشویی)قرار داده می شود که در داخل براکت در راستای دیوار حرکت کند و نیروی دیوار های هر پنل را به دیگری منتقل کند.

اجرای وال پست افقی برای دهانه هایی که ارتفاع آن ها بیشتر از 3.5 متر است مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از روش وال پست جایگزینی برای استفاده روش میلگرد بستر برای مهار و مقاوم سازی دیوار ها نیست. روش میلگرد بستر بهمراه گیره قلاب یک سیستم جدید است که در کنار سیستم وال پست برای مهار دیوار استفاده می شود. استفاده از سیستم میلگرد بستر نسبت به روش های قبلی وال پست دارای مزایای زیادی است که به بعضی از این موارد می پردازیم انعطاف خمشی بیشتر دیوار، مقاومت بالا، نصب آسان و سریع، امکان اجرای دیوار های دوجداره و …..

عملکرد وال پست در مقایسه با میلگرد بستر

تولید میلگرد بستر

ابتدا به وسیله نیرو کشسانی مفتول 6 میلیمتر به مفتول 4 میلیمتر تبدیل می شود. پس از مرحله کشش مفتول های 4 میلیمتری به کوره می برند و تا دمای 900 درجه سانتی گراد حرارت می بیند تا اصطلاحا فرایند آنیل شدن اتفاق بیفتد. مرحله بعد به وسیله دستگاه اتوماتیک مفتول های 4 میلیمتری آجدار شده و تبیذیل به میلگرد بستر. در کنار تولید میلگرد بستر اکسسوری هایی مانند گیره قلاب اتصالات دیوار هبلکس و وال پست دیوار هبلکس در کارخانجات و تولیدی ها طراحی و تولید می گردد.

اجرا میلگرد بستر

در اجرای میلگرد بستر معمولا میلگرد بستر به قطر مفتول 4 میلیمتر استفاده می شود. ابتدا محل نصب گیره میلگرد بستر بر روی ستون مشخص می شود. به ازای هر 43 سانتی متر یا هر دو بلوک و حداکثر 50 سانتی متر طبق آیین نامه گیره میلگرد بستر با دو عدد پیچ رول پلاک بر روی ستون نصب می گردد همین کار به صورت قرینه بر روی ستون مقابل تکرار می شود. قلاب میلگرد بستر داخل گیره قرار می گیرد.بعد از شروع دیوار چینی و رسیدن تراز دیوار به گیره و قلاب با رگلاژ مناسب میلگرد بستر سایز متناسب با دیوار را داخل قلاب میلگرد بستر روی رج دیوار قرار داده و نرمه ملات را روی سیستم میلگرد بستر می پوشانیم.

اتصال میلگرد بستر به قلاب به صورت مفصلی بدون هیچ اکسسوری خاصی انجام خواهد شد. این امر در هنگام زلزله اجازه حرکت دیوار در میانقاب را خواهد داد. اگر در رج آخر دیوار چینی از میلگرد بستر استفاده کنیم دیگر نیازی به استفاده از ناودانی منقطع برای مهار دیوار زیر ستون نداریم. استفاده از میلگرد بستر به عنوان یک سیستم کامل در کنار سیستم وال پست ناودانی منقطع می تواند مقاوم سازی حداکثری را در مواقع بحران برای ما ایجاد کند.

اجرا میلگرد بستر

از کجا تهیه کنیم؟

همان طور که از قبل گفتیم میلگرد بستر در دو نوع میلگرد بستر خرپایی و میلگرد بستر نردبانی طراحی، تولید و به بازار عرضه می گردد. از نظر فنی از هر دو نوع میلگرد بستر می توان در صنعت ساختمان استفاده کرد استفاده از میلگرد بستر خرپایی رواج بیشتری نسب به میلگرد بستر خرپایی دارد.

در مجموع می توان گفت استفاده از میلگرد بستر برای ایمن سازی دیوار ها در صنعت ساختمان نسبت به روش های سنتی و نبشی کشی ارزان تر، سریعتر و مقرون به صرفه تر خواهد بود. مجموعه ASP با تولید محصول با کیفیت مطابق با استاندارد و آیین نامه همواره برای ساخت و ساز ایمن می کوشد.

عوامل موثر روی قیمت میلگرد بستر

قیمت میلگرد بستر رابطه مستقیم با میزان فولاد به کار رفته در آن دارد با توجه به این که میلگرد بستر در سایزهای متنوعی طراحی و تولید می شود میزان فولاد، وزن (قطر مفتول) شکل هندسی عواملی هستند که در قیمت گذاری این محصول موثر هستند. از موارد دیگری که روی قیمت میلگرد بستر تاثیر گذار است پوشش گالوانیزه و یا عدم پوشش گالوانیزه روی مفتول کار رفته این محصول می باشد.

محاسبه مقدار در ساختمان

روش اول : در این روش مجموع سطح مقطع های مفتول های به کارگرفته شده باید معادل 0.0007 سطح مقطع موثر دیوار در نظر گرفته شود

روش دوم : در این روش مطابق با گفته آیین نامه تعداد رج های دیوار چینی که قرار است میلگرد بستر در آن به کار گرفته شود (هر 43 سانتی متر یا هر دو بلوک درمیان یا حداکثر 50 سانتی متر) با توجه به عرض و طول دیوار ها برای هر طبقه محاسبه کرده و در تعداد طبقات ضرب می کنیم.

محاسبه مقدار در ساختمان

فروش میلگرد بستر

کسانی که در زمینه ساخت و ساز فعال هستند چالشی در مورد خرید میلگرد بستر دارند که این محصول را از کجا بخرند که کیفیت لازم را مطابق با استاندارد داشته باشد. مجموعه ASP با در دست داشتن ماشین آلات بروز و متخصصین این امر همیشه تلاش می کند محصولی با کیفیت منطبق بر آیین نامه و استاندارد و با استفاده از دانش روز دنیا منطبق با نیاز شما ارایه کند. این شرکت با هدف رفع بخشی از نیازهای صنعت ساختمان در سال 1400 تاسیس شد.

شرکت مهندسی آرشام صنعت پاسارگاد برندی پیشرو در زمینه وال پست آماده میلگرد بستر و اتصالات می باشد. پیشنهاد ما به شما این است که با بررسی محصولات برند های مطرح کشور گزینه مناسبی از نظر کیفیت و قیمت را انتخاب نمایید. لازم به ذکر است خرید میلگرد بستر به شما کمک می کند تا ایمن سازی ساختمان خود را به بهترین شکل انجام داده و در هزینه صرفه جویی نمایید.

1.5/5 - (2 امتیاز)
لوگو ای اس پی کالا

شركت مهندسي آرشام صنعت پاسارگاد برندي پيشرو در عرضه ي محصولاتي نظير سيستم هاي ساپورت تأسيسات،عايق هاي حرارتي،عايق هاي برودتي (آلاستومري)، عايق صوتي و…مي باشد. اين شركت با هدف رفع بخشي از نياز هاي صنعت ساختمان در سال 1400 تأسيس شد.

راه های ارتباطی

تمامی حقوق این سایت متعلق به aspkala می باشد | ساخته شده توسط clickhub.ir