preloader

وبلاگ

خانه » مقالات » مزایا و معایب وال پست

مزایا و معایب وال پست

مزایا و معایب وال پست

مطالب مهم

 

مزایا و معایب وال پست چیست؟ وال پست یکی از سازه‌ های مهم در صنعت ساختمان است که بهبود استحکام دیوارها را فراهم می‌کند. این سازه باعث می ‌شود که دیوارها، نمای ساختمان، تأسیسات و تیغه‌ ها در مقابل زلزله و سایر بلایای طبیعی مقاوم ‌تر باشند. از این رو از سال‌ ها پیش در کشورهای خارجی و از حدود ده سال پیش در ایران از وال پست استفاده می‌ شد.

کاربرد وال پست چیست؟

وال پست یکی از سازه‌های مهم در ساخت و ساز است که وظیفه اصلی آن توزیع صحیح نیروهای وارده بر دیوار است. این سازه به عنوان یک اتصال قوی بین دیوار و سایر اجزای سازه استفاده می‌ شود. از جمله کاربردهای وال پست می‌ توان به استفاده در انتهای سالن ‌های صنعتی یا فریم‌ هایی که دارای دهانه زیاد هستند، اشاره کرد. همچنین، این سازه برای اتصال دیوارها به ستون، سقف و کف نیز مورد استفاده قرار می گیرند. خلاصه اینکه، وال پست یکی از عناصر اساسی در ساخت و ساز است که نقش مهمی در استحکام و پایداری سازه‌ها دارد.

آشنایی با انواع وال پست و مزایا و معایب آن ها

وال پست به عنوان یکی از اجزای مهم در سازه‌ های ساختمانی، براساس مؤلفه ‌های مختلف دسته ‌بندی می ‌شود. یکی از دسته‌ بندی‌های آن، بر اساس جهت‌گیری نسبت به ستون است. در این راستا، وال پست قائم یکی از رایج ترین انواع است که به شکل H بوده و با استفاده از دو ناودانی یا چهار نبشی اجرا می‌ شود. وال پست قائم امکان اجرای بلوک یا آجر درون آن و مهار خارج از صفحه دیوار را به راحتی فراهم می‌کند. این نوع سازه، از دو زیر دسته دیگر نیز تشکیل شده است که هر یک ویژگی‌ ها و مزایای خاص خود را دارند.

وال پست قائم

یک سیستم سازه ‌ای است که به شکل H اجرا می‌ شود و از دو ستون عمودی و یک عضو افقی تشکیل شده است. این سازه از وال پست افقی، که تنها دارای یک ستون عمودی است، تفاوت دارد. یکی از مزایای استفاده از آن، افزایش استحکام و پایداری سازه در مقایسه با وال پست افقی است. اما از معایب آن می‌توان به نیاز به فضای بیشتر و هزینه ‌های بالاتر اشاره کرد. برای اتصال وال پست قائم به ستون یا عضوهای قائم دیگر، از اتصالات مهاری استفاده می‌ شود. این نوع سیستم سازه ‌ای به عنوان یک پروفیل مقاومتی مطلوب برای ساختمان‌ ها شناخته شده و بسیاری از مهندسین ساختمانی از آن استفاده می‌کنند.

وال پست افقی

به‌ صورت عمود بر ستون اجرا می ‌شود. این سازه دارای مقطع فولادی یا بتنی است و هدف اصلی آن کاهش ارتفاع آزاد دیوارهای بلند است که بیشتر از ۳.۵ متر ارتفاع دارند. از آنجایی که این دیوارها به خاطر ارتفاع زیادشان ممکن است در معرض خطر زلزله باشند، وادار افقی به‌ عنوان یک ابزار مهم برای بهبود جداسازی دیوار از قاب استفاده می ‌شود.

برای جلوگیری از تغییر شکل تیر در ناحیه مفصل، وادار حداقل با فاصله یک متری از ستون اجرا می‌ شود. این اقدام بسیار حائز اهمیت است زیرا در صورت عدم رعایت این فاصله، تیر ممکن است به‌طور نامناسب در ناحیه مفصل قرار گیرد و باعث افت کیفیت ساختمان شود. همچنین، تیرک نیز باید به ‌طور کامل بر روی دیوار نشسته و هیچ باری از طرف بخش بالایی تیر یا سقف به آن منتقل نشود. این امر می‌تواند به عدم پایداری و ضعف ساختمان منجر شود، بنابراین اهمیت آن را نباید نادیده گرفت.

مهم: رعایت اصول و دستورالعمل‌های مرتبط با ساخت و ساز، از جمله فواصل لازم بین اجزای سازه، اساسی برای ایجاد سازه‌های پایدار و ایمن است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین نوع وال پست

مزایا و معایب وال پست چیست؟

استفاده از wall post یکی از روش ‌های معمول در سازه‌ها است که مزایای بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای wall post، ایجاد اتصال قوی بین دیوار و اسکلت سازه است. این اتصال، موجب تقویت سازه و افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای وارده می‌ شود. همچنین، wall post باعث ایجاد یکپارچگی در عملکرد دیوار و در طول ‌های مشخص خواهد شد. این روش همچنین می‌ تواند نیروهای تحمیلی به دیوارها را مهار کند و در نتیجه مقاومت سازه در برابر زلزله افزایش می ‌یابد. از آنجایی که wall post قابلیت اجرا در اسکلت بتنی، اسکلت فلزی و بلوک ‌های سیمانی را دارد، می‌تواند در انواع سازه‌ها استفاده شود و عملکرد بهتری برای سازه فراهم کند.

بدون تردید، یکی از مهمترین مزایای وال پست، یکپارچه‌سازی عملکرد دیوار با کل سازه است. این سازه از جنس فولادی یا بتنی تهیه شده و می ‌تواند به شکل ‌ها و اندازه‌های مختلف تولید شود.

اما برخی از معایب وال پست شامل افزایش هزینه ‌های ساخت، نیاز به مهندسی دقیق در طراحی و اجرا و نیاز به نگهداری منظم آن وجود دارد. اما در مجموع، وال پست یکی از راهکارهای موثر برای افزایش استحکام ساختمان‌ ها و کاهش خطرات زلزله است.

مزایا و معایب وال پست چیست؟

مزایا و معایب وال پست چیست؟

اجرای صحیح وال پست

برای اجرای بهتر وادار، اتصال دیوار به اجزا سازه‌ای قائم مانند ستون با استفاده از اتصالات کشویی یا نبشی انجام می‌ شود. در دیوارهای پانلی، نیازی به اتصال دیوار و ستون نیست و تنها با پشم ‌سنگ پر شده و در دیوارهای بلوکی از اتصالات نبشی یا بست U برای مهار خارج صفحه استفاده می کنند. همچنین در wall post کشویی، نیازی به فاصله جداسازی دیوار نیست و می ‌توان دیوار را از بر وادار چید. از وادار انتهایی یا میانی در دیوارهای پانلی استفاده نمی ‌شود، مگر در صورت زیاد بودن ارتفاع.

محل نصب اتصالات نیز باید با فاصله معین انجام شود تا عملکرد بهینه داشته باشد. در کل، اجرای درست وادار از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید با دقت انجام شود تا سازه مقاوم و پایدار باشد.

اجرای صحیح وال پست

اجرای صحیح وال پست

سخن پایانی

وال پست یکی از سازه ‌های اصلی در ساختمان ‌سازی است که نیروهای وارده به سازه را مهار کرده و ایجاد یکپارچگی در عملکرد دیوارها را تضمین می‌ کند.

سوالات متداول در مورد مزایا و معایب وال پست

1 – قوانین و اصول اجرای وال پست چیست؟

استفاده از وادارها در سازه‌ها و محوطه‌ ها امری حیاتی و ضروری است، به خصوص در صورت بالارفتن ارتفاع یا بزرگ شدن دهانه دیوارهای داخلی. این وادارها به منظور تقویت و استحکام بخش‌های مختلف سازه‌ها استفاده می‌ شوند. برای این منظور، ستونی که وادار به آن متصل می‌ گردد باید از نوع ناودانی با استحکام مناسب استفاده شود. همچنین، در صورتی که طول دیوار بیشتر از 4 متر باشد، استفاده از وال پست قائم الزامی است.

اگر ارتفاع دیوار بیشتر از 5 متر باشد، از وادارهای افقی نیز باید استفاده کرد. در نهایت، تمامی دیوارهای پیرامونی باید به منظور افزایش استحکام در برابر زلزله با استفاده از وادارهای عمودی یا Wall Post تکمیل شوند.

2 – روش اجرای وال پست به چه شکل است؟

برای اجرای Wall Post، معمولا از نبشی ‌ها و میلگردهای فولادی استفاده می‌شود. از نبشی ‌های 4 یا 5 برای انتقال بار جانبی بهتر و مهار تیغه‌ ها و دیوارهای غیرسازه ‌ای بهره می برند. در روش اجرای وادار فلزی در بلوک ‌های سبک، ابتدا محل ورق‌ های اتصال به کف و سقف تعیین شده و ورق ‌ها نصب می‌ شوند. سپس وادار به ورق‌های پایینی و بالایی جوشکاری می‌ شود. در اسکلت فلزی، تیرچه ‌های افقی و ستون ‌های عمودی به ‌وسیله جوش به هم متصل نمی‌ شوند. در اجرای Wall Post در اسکلت بتنی، معمولا از پلیت‌ ها و رول بولت برای اتصال صفحات فلزی استفاده می‌ شود.

3 – مهم ترین مزایا و معایب استفاده از وال پست کدام اند؟

استفاده از روش وادار به خودی خود، به عنوان یکی از روش ‌های معمول برای افزایش استحکام سازه‌ها و ایجاد یکپارچگی در دیوارها، بسیار مفید است. اما اگر این روش به درستی اجرا نشود، ممکن است عواقب جدی برای ساختمان به همراه داشته باشد.

به‌عنوان مثال، استفاده اشتباه از مواد ساختمانی، مانند استفاده از میلگرد به‌جای نبشی در اجرای کلاف‌های افقی، می‌تواند باعث ضعف و ناتوانی در ساختمان شود. همچنین، اجرای نادرست پشت سرهم گوشه ‌های افقی و عمودی نیز می‌تواند باعث کاهش استحکام ساختمان شود. بنابراین، برای اطمینان از ایمنی و استحکام ساختمان، لازم است که اجرای روش وادار، به‌ دقت انجام شود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟
لوگو ای اس پی کالا

شركت مهندسي آرشام صنعت پاسارگاد برندي پيشرو در عرضه ي محصولاتي نظير سيستم هاي ساپورت تأسيسات،عايق هاي حرارتي،عايق هاي برودتي (آلاستومري)، عايق صوتي و…مي باشد. اين شركت با هدف رفع بخشي از نياز هاي صنعت ساختمان در سال 1400 تأسيس شد.

راه های ارتباطی

تمامی حقوق این سایت متعلق به aspkala می باشد | ساخته شده توسط clickhub.ir