preloader

وبلاگ

خانه » مقالات » مزایا و معایب وال پست دیوار هبلکس

مزایا و معایب وال پست دیوار هبلکس

مزایا و معایب وال پست دیوار هبلکس

مطالب مهم

مزایا و معایب وال پست دیوار هبلکس چیست؟ پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده که ساخت و ساز ساختمان‌ها و سازه‌ها تغییرات بسیاری داشته باشد. به طوری که تجهیزات بسیار جدیدی در ساخت ساختمان‌های جدید به وجود آمده است که کارایی بالایی دارند و می‌توانند مقاومت سازه را در برابر بارهای جانبی افزایش دهند.

اگر دیوارها به عنوان جدا کننده استفاده شوند، جزء المان‌های سازه­ای ساختمان به شمار نمی‌آیند. به همین دلیل است که می‌توان حرکت آن‌ها را هنگام وقوع بارهای جانبی مثل زلزله کنترل کرد. یکی از انواع دیوارها، دیوار هبلکس است. در این مقاله می‌خواهیم موضوع مهم وال پست دیوار هبلکس را بررسی کنیم و در این زمینه اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای دریافت اطلاعات بیشتر، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

دیوار هبلکس چیست؟

دیوار هبلکس، یکی از بروزترین و جدیدترین انواع دیوارهایی است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد، امروزه توجه مهندسان را به خود جلب کرده و مورد توجه کارشناسان و مهندسان سازه قرار گرفته است. لازم به ذکر می‌باشد که بلوک‌های ساخته شده دیواره هبلکس از نوعی بتن سبک به نام بتن هوادهی می‌باشد که با چسب مخصوصی به یک دیگر متصل شده­اند و بعد از اتصال آن‌ها یک دیوار به نام دیوار هبلکس را تشکیل می‌دهند.

اگر بخواهیم در مورد تاریخچه دیوار هبلکس صحبت کنیم باید اشاره کنیم که بلوک هبلکس برای اولین بار در سوئد در دهه ۱۹۲۰ میلادی به کار گرفته شد. درباره ساخت آن، یک معمار ساختمان ابتدا مخلوط بتنی معمولی سیمان، آب، آهک، ماسه و مقدار کمی از پودر آلومینیوم را با هم ترکیب نمود و توانست دیوار هبلکس را ایجاد کند. جالب است بدانید که عملیات پخت مخلوط اولیه هبلکس در حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد و فشار ۱۲ اتمسفر در اتوکلاوها انجام می­گیرد تا در نهایت امکان تقسیم­بندی آنها  به قطعات مورد نیاز ساختمانی فراهم شود.

مزایا وال پست دیوار هبلکس

هبلکس یک ماده بسیار مناسب برای عایق صوتی است.

در برابر آتش و آتش سوزی مقاومت بسیار مناسبی دارد (۲۴۰ دقیقه مقاومت در برابر آتش)

در برابر حمله جانوران از خود مقاومت نشان می‌دهد و در مناطقی که موریانه وجود دارد استفاده از این سیستم بسیار مفید خواهد بود.

هبلکس از نظر اندازه محدودیتی ندارد و در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارد.

این نوع از دیوارها  با محیط زیست سازگار هستند و قابلیت بازیافت دارند.

هبلکس به دلیل سبک بودن وزن آن، نصب آسانی نیز دارد

دیوار چینی با بلوک هبلکس سرعت بیشتری دارد، دلیل آن ابعاد بزرگ‌تر نسبت به بلوک‌های ساختمانی است. بنابراین سازندگان می‌توانند با صرف زمان کمتری، دیواری مناسب داشته باشند.

سوراخ کردن و بریدن این نوع دیوارها برای لوله کشی و خطوط برقی آسان و راحت است.

حمل و نقل و جابجایی آن نسبت با بتن معمولی یا بلوک بتنی بسیار اقتصادی‌تر است (موارد بسیار مهمی در اقتصادی بودن آن موثر است).

مزایا وال پست دیوار هبلکس

مزایا وال پست دیوار هبلکس

معایب وال پست دیوار هبلکس

برخی معایب دیوار هبلکس نیز عبارتند از:

علاوه بر اشاره به مزایای فراوان دیوار هبلکس، باید به معایب آن نیز اشاره کنیم.

اغلب محصولات هبلکس در کیفیت و رنگ ناهماهنگی دارند که این موضوع می‌تواند از لحاظ ظاهری مشکلاتی را پدید آورد.

برای محافظت از دیوارهای خارجی در برابر رطوبت به روکش بیرونی نیاز خواهند داشت.

استفاده از این نوع متریال نسبت به بلوک بتنی و بلوک سفالی هزینه بیشتری دارد. بنابراین از نظر بسیاری از سازندگان مقرون به صرفه نخواهد بود.

آیا استفاده از وال پست ضروری می‌باشد؟

اگر در مناطقی که زلزله خیز است ساخت و ساز می‌کنید، یک امر بسیار مهم و ضروری برای ساخت هر نوع دیواری استفاده از وال پست است. به صورت کلی می‌توان اشاره کرد که در ساختمان‌های جدید جدا از رعایت این موارد برای عملکرد درست سازه و جلوگیری از تخریب شدن دیوارها در هنگام اعمال بارهای جانبی مثل زلزله و باد، تاکید زیادی بر استفاده از وال پست شده است. نکته خیلی مهمی که باید بدانید این است که انواع وال پست‌های  دیوار هبلکس باید در فاصله‌های مشخص، با رعایت الزامات، در دو راستای افقی و قائم اجرا شوند.

آیا استفاده از وال پست ضروری می‌باشد؟

آیا استفاده از وال پست ضروری می‌باشد؟

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده، وال پست‌های ناودانی و آماده رایج‌ترین و به صرفه‌ترین نوع والپست‌ها هستند. طراحی آنها به گونه‌ای است که با اکثر نحوه‌های اجرای وال پست سازگار هستند. با توجه به مزایای گفته شده از وال پست، توصیه می­شود در ساخت سازه‌ها از آن استفاده کنیم تا مقاومت و پایداری سازه­ها را ارتقا بدهیم

سوالات متداول

آیا عدم اجرای وال پست عواقب قانونی به همراه دارد؟

بله. اجرای وال پست از ضوابط آیین نامه‌ی ملی است. در صورت عدم اجرای آن، ساخت ساختمان تا زمان نصب وال پست توسط مهندس ناظر متوقف می‌شود. در صورتی که ناظر، برگه پایان کار ساختمانی بدون وال پست را مهر کند. اگر خرابی و آسیب جدی به ساختمان و ساکنین آن بر اثر عدم اجرای وال پست وارد شود، برای ناظر پروژه عواقب قانونی به همراه خواهد داشت.

قیمت وال پست آماده چقدر است؟

قیمت وال پست آماده به متریال استفاده شده در آن بستگی دارد و بر حسب کیلوگرم و با قیمت روز محاسبه می‌شود. یکی از عوامل تعیین کننده قیمت آن سایز و وزن نبشی هاست.

از چه روشی می‌توان به عنوان جایگزین وال پست استفاده کرد؟

استفاده از بست‌های رادیکالی و تخت و یا میلگرد بستر در دیوارهای کوتاه و کوچک به دلیل وزن و هزینه کمتر و سهولت اجرا جایگزین مناسبی برای اجرای وال پست است. البته برای بعضی از ساختمان‌ها، طبق ضوابط آیین نامه باید از هر دوی آنها استفاده شود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟
لوگو ای اس پی کالا

شركت مهندسي آرشام صنعت پاسارگاد برندي پيشرو در عرضه ي محصولاتي نظير سيستم هاي ساپورت تأسيسات،عايق هاي حرارتي،عايق هاي برودتي (آلاستومري)، عايق صوتي و…مي باشد. اين شركت با هدف رفع بخشي از نياز هاي صنعت ساختمان در سال 1400 تأسيس شد.

راه های ارتباطی

تمامی حقوق این سایت متعلق به aspkala می باشد | ساخته شده توسط clickhub.ir