preloader

وبلاگ

خانه » مقالات » مزایا و معایب رول بولت پروانه ای

مزایا و معایب رول بولت پروانه ای

Butterfly roll bolt

مطالب مهم

رول بولت از پرکاربردترین اتصالات ساختمان است که به منظور محکم نمودن سازه های مختلف بکار می رود. انواع متنوعی از رول بولت در بازار موجود است که به دو دسته سقفی و دیواری تقسیم می شود. هر کدام از این دو دسته نیز دارای رول بولت های متنوعی هستند که با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر شکل ظاهررول بولت به صورت یک استوانه دارای شیار است که یک سر آن مخروطی شکل و سر دیگر آن نیز رزوه شده است. البته بر روی این شکل استوانه ای نیز یک مهره فلزی و یک واشر قرار داده شده است. البته بهترین متریالی که در ساخت رول بولت مورد استفاده قرار می گیرد فولاد است. از طرفی بر روی فولاد نیز روکش گالوانیزه وجود دارد.همان طور که بیان کردیم رول بولت انواع متنوعی که دارد که در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب رول بولت پروانه ای بپردازیم و در این رابطه اطلاعات مفیدی را ارائه کنیم.

 

رول بولت پروانه ای

رول بولت یکی از پرکاردبرترین نوع رولت بولت سقفی است  که از نظر شکل ظاهری چند باله دارد و در طرف دیگر آن نیز سازهای کاذب وجود دارد تا بخشی عمود بر سطح و مقاوم به وزن را ایجاد کنند.همان طور که از نام این رول بولت مشخص است از نظر شکل ظاهری دارای باله است به همین دلیل به آن رول بولت پروانه ای شکل گفته می شود.

برای درج این رول بولت ابتدا باله های آن در اطراف تا می شود و در سمت دیگر آن سازه باز می شود. در زمان نصب این نوع رول بولت ابتدا باید یک سوراخ کوچک یا پهن ایجاد کنید تا بعد از آن باله های تا شده به راحتی در آن وارد شود. البته از مته های مختلفی برای انواع و سایزهای مختلفی از رول بولت استفاده می شود.استفاده از این بست های پروانه ای در محل مورد نظر باید با دقت زیادی انجام شود.برای استعلام قیمت انواع رول بولت میتوانید به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

از کاربردهای رول بولت پروانه ای می توان برای نصب کردن پایه تلویزیون بر روی دیوار اشاره کرد.در ابتدای نصب پایه های تلویزیون باید روی دیوار سوراخی را حفر کنید و در ادامه نیز باله های رول بولت را جدا کنیدو در ادامه نیز قطعه را که در اینجا پایه تلویزیون است، بین سر پیچ و باله‌ها قرار دهید. در صورتی که از سر پیچ به‌عنوان قلاب سیمی استفاده می‌کنید، دیگر لازم نیست به انجام این کار نیست. پس از  اینکه باله های رول بولت ثابت ماند وسط قطعه را فشار دهید تا باله‌ها به سمت داخل تا شوند. در ادامه این مرحله  بست را با فشار ثابتی نصب کنید تا در محل نصب خود در دیوار یا سقف کاذب نچرخد. زمانی که  باله‌ها در طرف دیگر سازه قرار گرفتند، پیچ را تا جایی که به‌راحتی وارد می‌شود، داخل بست به خوبی جا دهید.پیشنهاد میشود مقاله کاربرد رول بولت چیست را مطالعه کنید.

مزایا و معایب رول بولت پروانه ای کدام است؟

مزایا و معایب رول بولت پروانه ای کدام است؟

رول بولت پروانه ای با توجه به ساختار و طراحی منحصر به فردی که دارد تا مزایا و معایب بیشماری است که در ادامه مزایا و معایب رول بولت پروانه ای را بیان خواهیم کرد.

مزایای رول بولت پروانه ای

قدرت و مقاومت

یکی از مهمترین مزیت های رول بولت پروانه ای در واقع قدرت و مقاومت بیشتر این پیچ در سازه است.این پیچ‌ها از نفوذپذیری بالایی برخوردار هستند و به داخل قطعات به خوبی وارد می شوند و به همین دلیل قوی‌ترین نوع اتصالات را فراهم می‌کنند.

 

ثبات ابعادی

در زمان استفاده از رول بولت پروانه ای قطر پیچ و قطر سوراخ به یکدیگر نزدیکتر خواهد بود که این امر موجب می شود تا قطعات با یکدیر هماهنگ شوند و یک ثبات ابعادی بین قطعات به وجود بیاید.

عدم نیاز به هماهنگی پایه‌ها

در صورت استفاده از رول بولت قطعات مختلف در سازه به خوبی به یکدیگر متصل می شود و به همین دلیل نیازی به هماهنی پایه ها نیست.

کارایی بالا

در صورت استفاده از رول بولت در اکثر صنایع کارآیی بالایی را ایجاد می کند. از طرفی از مقاومت ، قدرت و منادگاری بالایی برخوردار است  که به عنوان بهترین گزینه های اتصال قطعات شناخته می شود.

کاهش خطا

با استفاده از رول بولت پروانه ای احتمال خطا و خرابی نیز به حداقل می رسد و قطعات به خوبی به یکدیگر متصل می شوند.

 

اطمینان بالا

رول بولت ارای جنس فولادی با روکش گالوانیزه است که همین امر مقاومت کششی و خمشی آن را بالاتر می برد.

 

نصب ساده

نصب ساده و راحتی دارند و در کوتاهترین زمان به خوبی نصب می شوند.

مقاومت بالا در برابر عوامل شیمیایی

با توجه به اینکه جنس فولادی دارند و دارای روکش های گالوانیزه هستند به همین دلیل در برابر عوامل شیمیایی نیز مقاومت بالایی دارند.

 

معایب پیچ رول بولت

معایب پیچ رول بولت

در رابطه با مزایا و معایب رول بولت پروانه ای می توان بیان کرد که این پیچ ها در کنار مزایای متعددی که دارند دارای برخی از معایب نیز هستند که در ادامه به بیان آن خواهیم پرداخت.

معایب:

هزینه بالا

یکی از معایب رول بولت در واقع قیمت بالای آن نسبت به دیگر پیچ ها است به این دلیل که در تولید رول بولت از تجهیزات و فناوری بیشتری استفاده می شود که همین امر موجب قیمت بالایی آن می شود.

 

عدم تعویض قطعات

در صورت استفاده از رول بولت، تعویض کردن قطعات کمی سخت و مشکل خواهد بود به این دلیل که در قطعات مهر و موم شده رول بولت به کار می رود که در صورت جدا کردن آن باید قطعات را بشکنید.

دقت بالا در زمان تولید

در زمان تولید رول بولت به دقت بالایی نیاز است و در صورت کوچکترین اشتباه در تولید آن ممکن است در اتصال قطعات آن مشکلاتی به وجود بیاید.

نیازمند تجهیزات خاص

در زمان استفاده از رول بولت به تجهیزات و ماشین آلات خاصی همچون ماشین های پیچ گردان  و دستگاه های مهر و موم نیاز است که همین امر کمی نصب رول بولت را سخت می کند.

خرید رول بولت

در زمان خرید رول بولت از هر نوعی که باشد باید به برخی از نکات مهم و ضروری توجه داشته باشید. این نکات عبارت اند از:

در ابتدای خرید رول بولت بهتر است ابتدا مشخص کنید که چه تعداد رول بولت مورد نیاز است.

به ترک داشتن سازهای بتنی نیز باید توجه داشته باشید.

توجه کردن به میزان باری که رول بولت قرار است تحمل کند نیز باید توجه داشته باشید.

به مرطوب بودن محیطی که قرار است رول بولت استفاده شود نیز توجه داشته باشید.

توجه داشتن به میزان سوراخی که باید بر روی مصالح نیز ایجاد کنید از دیگر نکته های مربوط به خرید است.

سخن پایانی

رول بولت پروانه ای در جنس های مختلف فلزی، فولادی و پلاستیکی وجود دارد که با توجه به ابعاد و سایزهای مختلفی  که دارند کاربردهای مختلفی در سازه خواهند داشت.در این مقاله مزایا و معایب رول بولت پروانه ای را بیان کردیم . رول بولت یکی از پرکاردبرترین نوع رولت بولت سقفی است  که از نظر شکل ظاهری چند باله دارد و در طرف دیگر آن نیز سازهای کاذب وجود دارد تا بخشی عمود بر سطح و مقاوم به وزن را ایجاد کنند.همان طور که از نام این رول بولت مشخص است از نظر شکل ظاهری دارای باله است به همین دلیل به آن رول بولت پروانه ای شکل گفته می شود.

 

سوالات متداول

1-انواع رول بولت کدام است؟

سقفی،  دیواری

2- انتخاب رول بولت به چه عواملی بستگی دارد؟

انتخاب رول بولت باتوجه به عمق، جنس و وزن قابل پشتیبان انجام می شود.

3-مزایای خرید انواع رول بولت چیست؟

از مزیت های مهم خرید انواع رول بولت ها می توان امنیت بالا،مقرون به صرفه بودن، مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، طول عمر و ماندگاری طولانی و عدم آسیب رسانی به مصالح ساختمانی را نام برد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟
لوگو ای اس پی کالا

شركت مهندسي آرشام صنعت پاسارگاد برندي پيشرو در عرضه ي محصولاتي نظير سيستم هاي ساپورت تأسيسات،عايق هاي حرارتي،عايق هاي برودتي (آلاستومري)، عايق صوتي و…مي باشد. اين شركت با هدف رفع بخشي از نياز هاي صنعت ساختمان در سال 1400 تأسيس شد.

راه های ارتباطی

تمامی حقوق این سایت متعلق به aspkala می باشد | ساخته شده توسط clickhub.ir