رول بولت ایرانی چیست

رول بولت ایرانی دارای مهره و واشر ساخت کشور ایران جهت اتصال اجزای غیرسازه ای به سازه اصلی به انواع مصالح پایه مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی رول بولت ها از جنس فولاد و دارای مقاومت بالا با پوشش های متنوع از جمله پوشش روی (گالوانیزه سرد) گالوانیزه گرم و …. می باشند.

به طور کلی رول بولت یک وسیله اتصال است که برای اتصال قطعات ساختمانی یا سازه های فلزی به یکدیگر استفاده می شود. این نوع اتصالات می تواند به صورت پیچی باشد و در ساخت و سازهای فلزی، استفاده وسیعی دارد. از آن برای اتصال اجزاء مختلف فلزی مانند تیرها، ستون ها، ورق ها و پوشش ها استفاده می شود.

رول بولت ایرانی یا همان یا Sleeve anchor Expansion Anchors در دسته بندی انکر بولت های مکانیکی (عملکرد آن بر پایه اصطحکاک بین انکربولت و مصالح پایه شکل می گیرد) قرار میگیرد.

از مزایایی رول بولت ایرانی می توان به نصب و تنظیم آسان قبل و بعد از نصب پلیت اشاره کرد و همچنین امکان تولید رول بولت ایرانی در طول های بلند وجود دارد که این امکان را به ما می دهد در سازه های چوبی و در مواردی که متریال واسطه ضخامت بالایی داشته کاربرد دارد.

اجزای تشکیل دهنده رول بولت ایرانی

رول بولت ایرانی (انکربولت ایرانی یا اسلیو انکر) از چهار تکه مونتاژ شده است که عبارتند از : بولت (انکر) (میله رزوه شده) مهره، واشر و غلاف یا کلیپس(گوه منبسط شونده) به این صورت که بدنه بولت (میله رزوه شده) در داخل غلاف با مهره و واشر متصل به میله رزوه شده (بولت) قرار می گیرد. در مقابل انتهای میله رزوه شده به صورت مخروطی برای کاربرد اصطحکاکی این محصول ایجاد شده است.

اجزاء رول بولت ایرانی

عملکرد رول بولت ایرانی:

هنگامی که رول بولت ایرانی به داخل سوراخ وارد می شود مهره شش گوش گالوانیزه در جهت خلاف عقربه های ساعت با میزان ترک تعیین شده چرخانده شده و میله رزوه شده یا همان بولت را به سمت بالا می کشاند سپس انتهای مخروطی شکل غلاف را در برابر مصالح پایه منبسط یا گسترش می دهد (عملکرد اصطحکاکی بین بولت و مصالح پایه) رول بولت ایرانی امکان استفاده در اکثر مصالح پایه از جمله آجر بلوک بتن و … را برای ما فراهم می کند.

عملکرد رول بولت ایرانی

مشخصات رول بولت ایرانی 50*6

  1.  ساخت ایران
  2.  قطر بولت 6 میلیمتر
  3. طول رزوه 15 میلیمتر
  4. دارای مهره و واشر
  5. قطر غلاف 8 میلیمتر
  6. طول غلاف 35 میلیمتر
  7. طول رول بولت 50 میلیمتر
  8. پوشش روی (گالوانیزه سرد)
  9. قطر سوراخکاری 8 میلیمتر

برای آشنایی بیشتر با مشخصات رول بولت ایرانی و قطر سوراخ کاری رول بولت ایرانی به تفکیک سایز و طول این محصول جدولی توسط تیم فنی Aspkala طراحی شده است که به توضیح آن می پردازیم :

 

جدول مشخصات فنی

 

طبق جدول بالا به عنوان مثال قطر سوراخکاری 8 میلیمتر برای سایز M6 و قطر سوراخکاری 16 میلیمتر برای سایز M12 باید در نظر گرفته شود.

مشخصات فنی رول بولت ایرانی

مراحل نصب رول بولت ایرانی :

ابتدا با توجه به سایز رول بولت ایرانی قطر مته سوراخ کاری را تعیین می کنیم بعد از انجام سوراخکاری به وسیله پمپ دمنده هوا دستی یا فرچه محل سوراخکاری را تمیز و عاری از گرد و غبار میکنیم تا بیشترین اصطحکاک لازم برای رول بولت ایرانی و مصالح پایه اتفاق بیفتد. رول بولت ایرانی را درون سوراخ با چکش هدایت می کنیم و مرحله آخر با ترک مناسب مهره شش گوش گالوانیزه را میچرخانیم تا رول بولت ما درون سوراخ تثبیت شود.

مراحل نصب رول بولت ایرانی

کاربرد رول بولت ایرانی :

روب بولت ایرانی کاربرد وسیعی در صنعت ساختمان و دیگر صنایع دارد از کاربردهای فراوان این محصول می توان به سیستم نصب تاسیسات (ساپورت تاسیسات) تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی نصب والپست نمای ساختمان نصب تجهیزات و ماشین آلات به صورت موقت نصب نرده و ریل نصب لوستر سایبان تجهیزات حرارتی و برودتی و ……اشاره کرد.

کاربرد رول بولت ایرانی

رول بولت ایرانی عموما دارای تاییدیه و برگه فنی از مراجع بین الملی نیستند و معیار ما برای میزان باربری تست ریپورت آزمایشگاه های داخلی یا تست های کارگاهی می باشد از پیشگامان مطرح در زمینه انکربولت مکانیکی و انکربولت شیمیایی میتوان به برند هیلتی و فیشر آلمان اشاره کرد. انکربولت مکانیکی. ( انکر بولت FAZ || HST 3 )

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟